دپارتمان پژوهش
دپارتمان پژوهش مجتمع فرهنگی آموزشی کوشش واحد دبستان
با توجه به نگرش تحولی به پژوهش، دوره ابتدایی در سه سطح خلاقیت محور، دست سازه محور و
علم محور برنامه ریزی و اجرا می گردد.
هدف از انجام این طراحی، صرفا برنامه ریزی و پیشبرد راهبردی توسعه فردی و رشد هوش های چندگانه برای دبستانی های عزیز است.
این طرح در سه سبد برای سه سطح آموزشی:
الف: دست ورزی ( پیش دبستانی، اول دبستان)
ب: خلاقیتی و ساخت(دوم دبستان،سوم دبستان)
پ: خلاقیت و رقابت(چهارم دبستان، پنجم دبستان و ششم دبستان)
با رویکرد های فوق الذکر گردیده است.
دست ورزی
پیش دبستانی و اول دبستان
رویکرد: دست ورزی ، دوره ای با رویکرد تفکر خلاقانه برای تجربه ای متفاوت در دوره های بالاتر است.
در این گرایش دانش آموزان در کنار آشنا شدن با مباحث علمی جدید، تجربیات متفاوتی را خواهند داشت.
در این دوره، دانش آموزان بیشتر مشاهده میکنند، تحلیل میکنند و انچه یافته اند را در جمع توضیح می دهند.
اساس کار دست ورزی، یادگیری عمیق و تجربه است.
شرح دوره: دانش آموزان در این دوره از ابتدای مهر با چالش های متفاوتی روبرو میگردند.
که هدف آن توسعه تفکر انتقادی و مهارت های حل مسئله و همچنین ارتقای خلاقیت و توسعه نوآورانه دانش آموزان است.
دانش آموزان در کنار این تجربه های متفاوت، باید بتوانند حل مسئله را فرا بگیرند. برای این منظور برای هر دوره، در طول سال دو چالش در نظر گرفته می شود و دانش آموزان می بایست با ابزارهای خود بتوانند بر این مهم فائق بیایند.
دست ورزی : حل مسئله-ساخت مدل های متفاوت-ساخت ابزارهای الکترونیکی-چالش
خلاقیتی و ساخت
دوم دبستان وسوم دبستان
رویکرد: خلاقیت و ساخت ، دوره ای جامع با رویکرد آماده سازی دانش آموزان جهت شرکت در دوره های بالاتر است.
در این گرایش
دانش آموزان در کنار آشنا شدن با مباحث علمی جدید، تجربیات متفاوتی را خواهند داشت. هدف از این برنامه، آشنایی دانش آموزان با مباحث علمی، تجربه فضا های متفاوت، استفاده از امکانات آزمایشگاهی و ... می باشد.
دانش آموز، در این دوره می بایست یک راه حل برای مشکلش بیابد.
خلاقیت و ساخت:حل مسئله-ساخت مدل های متفاوت-چالش-ساخت ابزارهای الکترونیکی
خلاقیتی و رقابتی
چهارم دبستان و پنجم دبستان وششم دبستان
شرح دوره: دانش آموزان در این دوره از ابتدای مهر با ساخت یک ربات، وارد دنیای الکترونیک می گردند. در کنار این دوره دانش آموزان با انجام چندین آزمایش جدید که البته به دوره برگزار شده ارتباطی ندارد، تجربه های متفاوتی را در حوزه های شیمی،الکترونیک، مکانیک، زیست، فیزیک بدست می آورند.
دانش آموزان به صورت یک منفرد، از بین ازمایش های انجام شده، یکی را برگزیند و برای آن، در مدت 3 دقیقه، یک معرفی اماده سازد. در هفته ای که پیشنهاد می گردد اسفند ماه باشد، در جلوی خانواده ها،یافته های خود را شرح دهد. در فروردین ماه، دانش آموزان در داخل فضای مدرسه، مسابقه ای داخلی را در حوزه رباتیک و کمیکارشرکت خواهند نمود. در اردیبهشت نیز، دانش آموزان در جشنواره فرهیختگان، به صورت ارائه ای شرکت کرده و مقالات برتر ضمن تقدیر در همان جشنواره، روی سایت مرجع قرار می گیرد تا بتواند منبعی برای دانش آموزان در سالهای آتی گردد.
خلاقیت و رقابت: ساخت ربات – ارائه علمی – مقاله نویسی-سخت کمیکار-دست سازه